19 Σεπτεμβρίου 2013

Στα δύσκολα είμαστε χώρια


Ένα από τα ανθρώπινα που με πληγώνουν βαθιά είναι η τάση μας να διχαζόμαστε απέναντι στα ζόρια. Δεν ξέρω ούτε ένα ζευγάρι, από αυτά με τα οποία λέω μια πιο ουσιαστική κουβέντα, που να μην αντιμετώπισε προβλήματα μετά την άφιξη του παιδιού τους – οκ, ένα παιδί είναι μεγάλη χαρά, όμως καθώς οι μέρες περνούν η χαρά συνοδεύεται και από κούραση, πίεση, στρες που προκύπτει από την ανάληψη ευθυνών και άλλα πολλά τα οποία όλοι, νομίζω, γνωρίζουμε. Πόσω μάλλον αν το παιδί είναι άρρωστο, πρόωρο, έχει τέλος πάντων τα θέματά του. Σκέφτομαι όμως και τα πιο απλά, καθημερινά σκηνικά. Μια οικογένεια που έχει καταφέρει τελικά να ενσωματώσει επιτυχώς τα νέα μέλη της και ζει μια αρμονική ας πούμε ζωή. Και έρχονται οι μέρες που ο μπαμπάς (τυχαίο παράδειγμα, θα μπορούσε να είναι και η μαμά) περνάει άσχημα στη δουλειά. Ο προϊστάμενός του, τον υποτιμά, το ωράριο αυξάνει δραματικά, τη στιγμή που οι απολαβές ελαττώνονται… ξέρετε. Και φέρνει την ένταση στο σπίτι. Και του φταίει η σύντροφός του που δεν σκούπισε το πάτωμα, η κόρη του που γκρινιάζει γιατί δεν την παίρνει αγκαλιά, ο γιος του γιατί σκόρπισε τα παιχνίδια του, οτιδήποτε. Και οι σχέσεις διαταράσσονται και αν δεν είσαι αρκετά ώριμος για να κάνεις ένα βήμα πίσω και να το πάρεις αλλιώς, έρχεται ο διχασμός. Same old story και στις κοινωνίες. Ο λαός που αντιμετωπίζει φτώχεια διχάζεται, του φταίει ο διπλανός του. Δεν μπορεί ή δεν ξέρει πώς να αντιδράσει απέναντι στον πραγματικό φταίχτη και παίζει μπουνιές.

Δεν έμαθα να παίζω μπουνιές. Οι γονείς μου μισούνε τους καυγάδες. Σιχαίνονται τη μισαλλοδοξία. Ο πατέρας μου δεν θέλει να μη μιλιέται με τον γείτονα και η μάνα μου με έμαθε τον νόμο της προσφοράς (και μόνο) σε σημείο απελπισίας. Δεν ξέρω αν τρόμαξαν από τη Χούντα που έζησαν στο πετσί τους και γι’ αυτό το έριξαν στο make love. Δεν ξέρω αν είδαν τους γονείς τους φοβισμένους από τον Εμφύλιο και οι παππούδες μου τους δικούς τους γονείς στεγνωμένους από τη Μικρασιατική και τον Διχασμό και γι’ αυτό. Εγώ πάντως, τελικός αποδέκτης μιας σειράς διχασμένων Νεοελλήνων, έμαθα να πιστεύω στη δημοκρατία. Δεν τσακώθηκα ποτέ για το δόγμα του άλλου, δεν τάχθηκα ποτέ με μένος υπέρ ή κατά κάποιου φανατικού στρατοπέδου, δεν φοβήθηκα ποτέ το διαφορετικό, δήλωνα φιλήσυχη με τις πράξεις μου.

Σήμερα, ως μητέρα ενός μικρού παιδιού που μεγαλώνει σε αυτή την κοινωνία, δεν ξέρω αν έκανα καλά. Και δεν ξέρω τι να διδάξω την κόρη μου, ώστε από τη μία να μπορεί να προστατευτεί – γιατί φοβάμαι πλέον – και από την άλλη να μάθει να μη φοβάται και να θέλει να φτιάξει τον κόσμο της καλύτερο. Γιατί, σκέφτομαι ότι, αν υπάρχει έστω και ένας λόγος για τον οποίο συνεχίζουμε να κάνουμε παιδιά, αυτός πρέπει να είναι να γίνεται ο κόσμος καλύτερος. Επειδή θα έχουμε κίνητρο δηλαδή (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι κι εκείνοι που δεν έχουν παιδιά δεν πρέπει να προσπαθούν).

Στην κηδεία του Παύλου Φύσσα δεν θα ήθελα να πάω. Από φόβο μην αντικρίσω τη μάνα του. Κι απέναντι στον δικό της πιο μεγάλο απ’ όλους τους πόνους, έχω να αντιπραθέσω μόνο τη δική μου ενοχή. Την ενοχή ενός ανθρώπου που δεν έκανε αρκετά για να γίνει ο κόσμος καλύτερος. Που πληγώνεται από τη συνήθεια των ανθρώπων να διχάζονται στα δύσκολα και που θέλει να τους πει πώς η ιστορία δεν πρέπει να επαναλαμβάνεται, αλλά να αλλάζει, επειδή εμείς μπορούμε να αλλάζουμε, να αγκαλιαζόμαστε στα ζόρια και να ξεπερνάμε τη βίαιη εκδοχή μας… Αλλά δεν ξέρει πώς.

12 σχόλια:

  1. Ω!!! Πόσο σοφά μιλάς.Κι εγώ έχω τα ίδια ερωτηματικά.Εχω κι εγώ, τις ίδιες αγωνίες...τις ίδιες ενοχές...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος20/9/13 15:19

    ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΑΠΟΤΥΠΩΝΕΙΣ ΤΙΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΜΟΥ ΜΕ ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΣΟΥ ....ΜΗΤΕΡΑ ΔΥΟ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΕΓΩ ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΤΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΔΙΔΑΞΩ,ΤΙ ΔΡΟΜΟ ΝΑ ΤΟΥΣ ΔΕΙΞΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΚΟΣΜΟ ΠΟΥ ΟΝΕΙΡΕΥΟΜΑΙ ΓΙΑ ΑΥΤΑ ...(ΑΝΝΥ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι δύσκολο, Αννυ, ακριβώς επειδή οι επιλογές σου δεν καθορίζουν μόνο εσένα και τα παιδιά σου, αλλά και όλους μας.

      Διαγραφή
  3. Ειναι τόσο όμορφο και αληθινο αυτο που γραφεις! Εισαι μεσα στο μυαλο μου! Πιστευω, πως η ιστορια αλλαζει από τον καθενα μας πρωτα ατομικα, και μετα βημα βημα γινεται συλλογικη προσπαθεια και συνείδηση. Ετσι λοιπον και τωρα, σ' αυτούς τους καιρους που ζουμε (κι εγω μαμα ενος αγοριου), ισως ειναι μια καλή ιδεα να ξανακοιταξουμε κι ισως να αναθεωρησουμε αυτα που εχουμε μαθει, με σκοπό το να βρούμε τι λειτουργει τωρα και τι μπορουμε πρωτα εμεις να κάνουμε, και κατα συνεπεια να διδαξουμε στα παιδια μας. Εγω προσωπικα θελω να μαθω στον γιο μου να μην σκεφτεται βασει "αυθεντιων" ή φόβων, αλλά βάσει της δικής του προσωπικής αλήθειας κι αν αυτο σημαίνει να κάνει την αλλάγη αν κάτι δεν του αρέσει αυτό τοτε να επιλέγει. Δε λέω δύσκολο εγχείρημα, και πιστευω αξίζει τον κόπο! Σ ευχαριστω για το μοιρασμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ αυτό πίστευα - και πιστεύω - Χριστιάνα, ότι πρέπει να ξεκινάει από το σπίτι μας η αλλαγή της ιστορίας, αλλά κάπως πρέπει να συνεχίζει, να βγαίνει και έξω από αυτό και δεν ξέρω πώς. Συνεχίζω να το ψάχνω ωστόσο. Εγώ σ' ευχαριστώ (και πιο πολύ για το Μεγάλο Σάββατο του 2011, το μεσημέρι, που έμεινες μόνη με τον γιο σου)...

      Διαγραφή
  4. Υ.Γ. Ισως αν εκφρασουμε ο καθενας στον πιο κοντινο μας ανοιχτα αυτο που νιωθουμε, να αρχίσουμε στα δυσκολα να ειμαστε μαζι αντι χωρια κι ετσι καπως να κανουμε την αρχη για την αλλαγη της ιστοριας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μαθαίνουμε στα παιδιά μας αυτό που θεωρούμε ότι είναι το πιο σωστό, αυτό κάνουμε. Συγχρόνως τους μαθαίνουμε να προστατεύονται, ότι και αν σημαίνει αυτό. Για μένα προσωπικά, δεν είναι τόλμη, ούτε ηρωισμός να ανακατωθείς εκεί που σίγουρα θα κινδυνεύσεις και που καθόλου σίγουρα δεν θα έχεις αποτέλεσμα.
    Ωστόσο, δεν θα ήθελα να παρεκκλίνω των αρχών μου μεγαλώνοντας το παιδί μου. Δε δέχομαι να μας χαλάσουν οι χειρότεροι, αλλά να μας βελτιώσουν οι καλύτεροι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φυσικά, για βελτίωση μιλάμε προς πάσα κατεύθυνση. Αναρωτιέμαι όμως μήπως εκείνοι που δείχνουν στο παιδί τους το για-το-κοινωνικό-σύνολο σωστό (γιατί δεν νομίζω πως το κάνουν όλοι, είναι πολλοί που λειτουργούν με γνώμονα το ατομικό συμφέρον) έχουν ένα παραπάνω χρέος. Μήπως η στάση μας πρέπει να είναι πιο εξωστρεφής, πιο κοινωνικά προσανατολισμένη... Αλλά και πάλι δεν είμαι σίγουρη και δεν ξέρω πώς να το βάλω σε πράξεις αυτό.

      Διαγραφή
  6. Ίσως έτσι να έπρεπε να είναι ( η στάση μας δλδ ) αλλά σε μια άλλη κοινωνία ... Από την άλλη, το να λέμε ότι η σαπίλα μας κρατάει από το να προσπαθούμε, δεν είναι λύση. Ίσως η λύση να είναι κάπου στη μέση. Με μέτρο!
    Όλγα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Τα λόγια σου χτύπησαν ευαίσθητες χορδές...
    Τις ίδιες σκέψεις , ανησυχίες...ενοχές
    Δεν έχω δικά μου παιδιά...
    Εχω όμως κάθε χρόνο 20-25 ....που τα νιώθω παιδιά μου
    Πέρυσι είχα Στ...ποσες φορές αφήσαμε το βιβλίο στην άκρη απο μια λέξη/εικόνα/είδηση και μιλάγαμε ώρες ατέλειωτες...
    Φέτος έχω πρωτάκια
    25 εξάχρονα παιδιά...και σκέφτομαι και θέλω αυτή η γενιά, αυτά τα μουτράκια θα αλλάξουν τον κόσμο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καλη δυναμη Αννα! Η δουλεια σου ειναι πολυτιμη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή